Nanga Deff
Hier zijn we
weer voor de wekelijkse update! Ondertussen zijn we al een maand in
het prachtige Afrika, dus de tijd gaat echt snel snel snel!
Even over het
lesgeven:
Deze week
hebben we een staff meeting meegemaakt, op z’n Afrikaans. Iedereen
zit samen in de leraarskamer en de principal vertelt samen met de
vice-principal de belangrijkste agendapunten. Daarna volgen de
voorstellen van de leerkrachten. Terwijl de (vice)principal alles
overloopt, worden leerkrachten opgebeld (en hun gsm staat zeker niet
op stil), gaan ze even buiten een tourke doen of doen ze hun
dagelijkse siësta. Na elke activiteit moet er immers worden
gerelaxt!
De
voorstellen die kwamen waren wel zeer interessant. Hoe
aanwezigheden/afwezigheden van leerlingen/leerkrachten aanpakken, de
toestand van de wc’s, de slechte beheersing van het Engels bij de
leerlingen, de organisatie van de test resit periode op
vrijdagnamiddag, de organisatie van een sportdag en projectweek (waar
wij dus zeker een groot deel op ons gaan nemen). Jaja, er staat ons
hier nog veel te wachten!
Ik heb
ondertussen ook van mijn mentor de vraag gekregen of ik voor SES al
zijn andere klassen ook niet wil begeleiden. Ik ga dus zowel mijn
eigen “klasjes” als die van mijn mentor zowat leiden/
activiteiten organiseren. Mijn mentor is een grote fan van de
verschillende werkvormen die we in België hebben dus de bundel met
verschillende (actieve) werkvormen ligt al klaar!! Ik heb ondertussen
al kringgesprekken, klasgesprekken, presentaties,
BegeleidZelfstandigWerken, placemat, ... uitgeprobeerd. In het begin
was het wel wat wennen voor mezelf, voor de mentor en voor die
gastjes, maar ze weten ondertussen al wat ik wil (en wat niet) Goede
afspraken, maken goede vrienden.
Donderdag heb
ik strafstudie mogen geven (van 16u tot 18u) en dat was afzien. Zowel
voor mezelf als voor de leerlingen! Ik had sinds 10 uur mijn ontbijt
al binnen en voor de rest niets, nada, nougabollen dus die maag
knorde wel wat! Een Gambiaanse strafstudie = leerlingen in een klas
zetten, deur op slot en ze 2 uur later naar huis laten gaan. Ze waren
dan ook wel wat verbaasd dat ik een strafstudie wou ‘leiden’. Een
strafstudie is immers een straf voor de leerlingen en niet voor de
leerkracht dus normaliter is er nooit een leerkracht aanwezig in de
klas. Except me, this time. Ik heb alle leerlingen alleen aan een
bank laten zitten, met telkens een bank of twee tussen en ze een
opdrachtje geven! Dit vonden ze wel een ambetante strafstudie
vergeleken met anders. Hun opdracht was de volgende: Schrijf een
brief van 2 pagina’s waarin je je verontschuldigen aanbiedt aan
miss Essique voor je gedrag in de klas. Excuses, reden waarom je hier
zit, de gevolgen voor jezelf, miss Essique en je klasgenoten, waarom
is deze brief belangrijk, ...
Op zich een
saaie opdracht, maar de leerlingen hier hebben veel problemen qua
lezen, schrijven etc. in het Engels. Dit viel sterk op wanneer de
leerlingen een kleine presentatie mochten geven. Dit was de eerste
keer in hun schoolcarrière dat ze iets voor de klas moesten brengen,
dus zenuwen en stress alom. Eerst en vooral omdat ze voor een grote
groep moesten spreken, maar ook omdat hun spreekvaardigheid in het
Engels werd getest. (In de les Engels gebeurt dit immers amper). Bij
sommige ging het spreken al wat vlotter dan bij de andere, maar hier
wordt sinds deze week bijna elke dag aan gewerkt. Voorbeeldjes:
leerlingen zaken zelf laten uitleggen in hun eigen woorden,
leerlingen meer aan bord laten komen (vooral bij wiskunde waardoor ze
het zelf moeten expliqueren), ze laten herlezen wat ze hebben
opgeschreven, kringgesprekken organiseren enzovoort.
In het begin was het heel moeilijk om leerlingen te laten luisteren. De mannelijke leerlingen hebben het wat moeilijk om naar een vrouwelijke leerkracht te luisteren dus hun haantjesgedrag vormde toch wel ergens een probleem. Vrouwen zijn hier nog altijd wat ondergeschikt aan de man, dus het is een beetje een schok voor jongens/mannen als vrouwen hun recht in de ogen kijken (boos weliswaar) en hun zeggen wat ze moeten doen. Ik ben ondertussen al goed geworden in de booskijkenstaarwedstrijd, dus dan toon je ook dat je het echt meent. Een gebruikelijke (lichte) straf hier is het knielen voor de leerkracht helemaal van voor in de klas. Niet makkelijk om een jongen zo ver te krijgen, maar van zodra 1 jongen het doet, weet je dat ze je gaan beginnen respecteren!
Op
vrijdagnamiddag geven we nog altijd 3 uur wiskundebegeleiding, Dit
telkens van 12uur tot 15 uur. Vrijdag is het hier een halve dag les,
maar wij doen daar graag nog eens een schepje bovenop. Mathematics,
gotta love it! Die wiskundebegeleiding is echt wel belangrijk voor de
leerlingen hier, omdat ze veel basiskennis missen/vergeten uit de
vorige jaren waardoor ze tijdens de les niet altijd meekunnen.
Tijdens de vrijdagnamiddag proberen we dat dus te verhelpen. Niet
altijd even simpel als je 60 studenten in een klas hebt, die allemaal
wat probleempjes hebben! Maar, waar een wil is, is een oplossing! Het
is me toch al elke keer gelukt om ze 3 uur lang te kunnen bezig
houden met allerhande leuke/uitdagende/ afwisselende oefeningen,
zodanig dat ze op het einde van de 3 uur volledig mee zijn met het
huidige onderwerp.
Vrijdag was
ik ook wel heel erg aangedaan door wat ik hier op school heb gezien.
De leerkrachten gebruiken hier een ‘pipeline’ (rubberen stok) om
leerlingen te straffen die zich niet gedragen of die hun huiswerk
meermaals niet hebben gemaakt. Enkele leerlingen waren donderdag niet
naar de strafstudie gekomen en die moesten dan tijdens mijn lesje
naar voor komen in de klas (moest van de mentor). Naar voor komen om
geslagen te worden. De leerlingen kregen van mijn mentor slagen op
hun handen, achterste, billen, ... Een jongen begon zelfs te wenen in
de klas omdat de stok superhard zijn middelvinger had geraakt en niet
zijn volledige hand... (Dacht toen dat zijn vinger was gebroken)
Afschuwelijk gewoon om de kreten en het gesmeek van de leerlingen te
horen. Ik ben die les zelfs naar buiten gestapt omdat ik het niet
langer kon verdragen. Dit zijn beelden die ik niet snel zal
vergeten...
Bij een later gesprek met de mentor is gebleken dat ze om te beginnen geen lijfstraffen mogen uitdelen (7 dagen celstraf anders) maar dat ze het wel doen om de leerlingen de baas te kunnen blijven. Spijtig genoeg heb ik de leerkrachten nog niet kunnen overtuigen om het niet meer te doen. Hun “oplossing” op het probleem (Catherine die het niet aankan om zulke dingen tezien) is simpel: ze zullen de leerlingen uit de klas roepen en in hun bureautje slaan. Dan zie je de leerlingen dus gewoon met een bang hart de klas verlaten en in tranen terugkomen... Ik vrees er echter wel voor dat ik aan deze maatregel niets ga kunnen veranderen. Ik blijf echter (net als GJ) mijn been stijf houden en raak die stok voor geen geld aan!
Gj: Ik heb echt een zalige mentor voor wiskunde, Mr. Dibba. Hij is zelf nog student economie op de universiteit. Hij geeft alle uren wiskunde aan de hoogste graad op de school. Welke ik dus allemaal overneem van hem. Hij is altijd te vinden in “mijn office” met wat verhalen, broodjes, raad of moppen. Hij nodigde mij dan ook uit om naar de trouw van zijn zus te gaan. Dit was een zeer speciale avond. Met de bushtaxi voor 10 Dalasi naar WestField Serrekunda. Daar aangekomen in de compound van de familie van de zus groet ik iedereen en staan er gerust 130 stoelen te wachten op meer volk. Alles is zeer op het gemakske en niemand is gestrest. De stoelen worden deels opengezet, de rest neemt zelf zijn stoel wel. Binnen wordt ik direct uitgenodigd om lunch te eten uit een grote schaal met enkele vrouwen en Mr Dibba. Coctail benachin (mix van groentjes met rijst en kip). Superlekker! De mooiste stukjes kip werden voor mij uitgekozen en mijn kant van de schaal geworpen. De kinderen zaten naar de bloedigere film ‘Pirana’ te kijken. (NOT SUITABLE). Daarna verzamelden alle mannen van de vrouw haar familie en de man haar familie. Een discussie barst los over hoe de familie van de vrouw eist dat de man goed zorg zal dragen voor de vrouw ect. Daarna was het de vrouwen hun beurt. Alle vrouwen verzamelden en steeds meer volk stroomde toe. Alles werd professioneel vastgelegd op camera, zie foto! Al snel werd het donker en na enkele uren observeren was eindelijk de prachtige (18 jarige) bruid aangekomen. Ze was aan het wenen, zoals dat naar het schijnt hoort volgens de traditie. (en ook wel om dat ze weggaat bij haar familie om bij de man zijn familie te wonen) Nog vlug een bakje meeneem eten in mijn handen en terug richting Baanjul (zoals ze dat hier uitspreken). Bakje weggegeven aan iemand op straat en mijn avondeten en lunch bij onze gastheer gaan opeten.
Bij een later gesprek met de mentor is gebleken dat ze om te beginnen geen lijfstraffen mogen uitdelen (7 dagen celstraf anders) maar dat ze het wel doen om de leerlingen de baas te kunnen blijven. Spijtig genoeg heb ik de leerkrachten nog niet kunnen overtuigen om het niet meer te doen. Hun “oplossing” op het probleem (Catherine die het niet aankan om zulke dingen tezien) is simpel: ze zullen de leerlingen uit de klas roepen en in hun bureautje slaan. Dan zie je de leerlingen dus gewoon met een bang hart de klas verlaten en in tranen terugkomen... Ik vrees er echter wel voor dat ik aan deze maatregel niets ga kunnen veranderen. Ik blijf echter (net als GJ) mijn been stijf houden en raak die stok voor geen geld aan!
Gj: Ik heb echt een zalige mentor voor wiskunde, Mr. Dibba. Hij is zelf nog student economie op de universiteit. Hij geeft alle uren wiskunde aan de hoogste graad op de school. Welke ik dus allemaal overneem van hem. Hij is altijd te vinden in “mijn office” met wat verhalen, broodjes, raad of moppen. Hij nodigde mij dan ook uit om naar de trouw van zijn zus te gaan. Dit was een zeer speciale avond. Met de bushtaxi voor 10 Dalasi naar WestField Serrekunda. Daar aangekomen in de compound van de familie van de zus groet ik iedereen en staan er gerust 130 stoelen te wachten op meer volk. Alles is zeer op het gemakske en niemand is gestrest. De stoelen worden deels opengezet, de rest neemt zelf zijn stoel wel. Binnen wordt ik direct uitgenodigd om lunch te eten uit een grote schaal met enkele vrouwen en Mr Dibba. Coctail benachin (mix van groentjes met rijst en kip). Superlekker! De mooiste stukjes kip werden voor mij uitgekozen en mijn kant van de schaal geworpen. De kinderen zaten naar de bloedigere film ‘Pirana’ te kijken. (NOT SUITABLE). Daarna verzamelden alle mannen van de vrouw haar familie en de man haar familie. Een discussie barst los over hoe de familie van de vrouw eist dat de man goed zorg zal dragen voor de vrouw ect. Daarna was het de vrouwen hun beurt. Alle vrouwen verzamelden en steeds meer volk stroomde toe. Alles werd professioneel vastgelegd op camera, zie foto! Al snel werd het donker en na enkele uren observeren was eindelijk de prachtige (18 jarige) bruid aangekomen. Ze was aan het wenen, zoals dat naar het schijnt hoort volgens de traditie. (en ook wel om dat ze weggaat bij haar familie om bij de man zijn familie te wonen) Nog vlug een bakje meeneem eten in mijn handen en terug richting Baanjul (zoals ze dat hier uitspreken). Bakje weggegeven aan iemand op straat en mijn avondeten en lunch bij onze gastheer gaan opeten.
Er zijn dus
echt nog lessen die niet vlot verlopen gewoon omdat de leerlingen …
hoe we het ook willen verwoorden, we denken na veel overleggen dat de
klasgroepen gewoon te groot zijn. Alle leerkrachten hebben problemen
met het hebben van gezag. Ook wij dus regelmatig. Mijn klasgroep van
de laagste graad op school (7FAAL) bestaat uit 42 leerlingen van
13-15 jarigen. Ze kunnen de dubbele periods van 1u10minuten echt een
hel maken als ze willen. Dat we echt niet weten hoe we het kunnen
aanpakken. De interesse ontbreekt soms, alleszinds we zijn van plan
om iets te vinden om de mentaliteit van de leerlingen aan te passen.
Didactische tips zijn altijd welkom!
Didactische tips zijn altijd welkom!
Cath:
Spijtig
genoeg gaan we elke week een paar keer naar het Banjul City Council
om onze briefjes op te halen, maar er is er nog geen enkel
toegekomen. De meeste briefjes zullen ondertussen al 3 weken
onderweg zijn... Van zodra we echter iets in de bus krijgen, houden
we jullie op de hoogte! Natuurlijk is het wel aangeraden om nu terug
al briefjes te schrijven, zodat we binnen 3 weken nog eens post
hebben eh :-)
Heel even
over de activiteiten van deze week:
Zaterdagochtend
zijn we met Anneleen en Jolien (2 studenten verpleegkunde uit
Oostende) en met Shana (studente sociale wetenschappen) de mangroves
gaan bezoeken. Voor deze excursie moesten we maar liefst om 6u30
opstaan, en dat op een zaterdag seg! De moskeeën in de buurt maken
ons nog steeds om 6u30 wakker met hun ‘ allah ach bar’ kreten
overal, dus feitelijk zijn we da altijd al wakker. Maar er blijft een
verschil tussen wakker zijn en opstaan!
Om 7uur met de meisjes afgesproken naar het presidentieel park en hup to the beach. Afgesproken om 7u30 om uiteindelijk te vertrekken om 8 u 35. It’s Gambia time! Eenmaal vertrokken, werden we maar liefst 5uur rond geleid door de mangroves. Gids van dienst was Camara met zijn klein motorbootje. We hebben de verschillende mangroves bezocht, een uitkijktoren, Lamin Creek, oesterkwekerijen, ... Het was een fantastische ervaring! Spijtig genoeg waren we op het einde van de excursie wel wat verbrand.
Om 7uur met de meisjes afgesproken naar het presidentieel park en hup to the beach. Afgesproken om 7u30 om uiteindelijk te vertrekken om 8 u 35. It’s Gambia time! Eenmaal vertrokken, werden we maar liefst 5uur rond geleid door de mangroves. Gids van dienst was Camara met zijn klein motorbootje. We hebben de verschillende mangroves bezocht, een uitkijktoren, Lamin Creek, oesterkwekerijen, ... Het was een fantastische ervaring! Spijtig genoeg waren we op het einde van de excursie wel wat verbrand.
Zoals jullie
hierboven kunnen lezen, kruipt er heel veel tijd in het lesgeven,
lessen voorbereiden, overleggen met andere leerkrachten qua
werkvormen (ik geef zelfs tips aan leerkracht Engels en Frans),
reflecties schrijven, etc. maar soms vinden we toch ook nog eens een
gaatje om een toepasselijk gedicht over Gambia te schrijven:
Hier zit ik
dan in Gambia,
The smiling
coast of Africa
't Is hier
warm, 't is hier heet
Van 10 uur 's
morgens al bezweet
Deo, DEET en
zonnemelk
Elk dag een
beetje van elk
Sommige
plekjes worden eens vergeten
Die staan dan
vol met muggenbeten
Elke dag weer
lesjes geven
betekent
opstaan rond de zeven
Ontbijt
ophalen and hup to school
Die toubabs
hier zijn echt wel cool
Mathematics
is hier ons vak,
Inzicht en
rekenen, een echte krak
Voor S.E.S.
is het nog even wennen
Om al die
namen en feiten goed te kennen
De eerste
maand is achter de rug
Voor ik het
besef, ben ik alweer terug
Maar nu nog
even volop genieten
Liefst zonder
al die parasieten
Beestjes hier
en insecten daar
De bus
insectenspray staat altijd klaar
't Is echt
genieten van elk moment
Zodat je
later een ervaring rijker bent
Guitige
Groetjes Guit Gambia!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten